Habis László polgármester szokásos, kéthetente jelentkező rádióinterjújában meglehetősen érdekes perspektívából világította meg Eger parkolási helyzetét. Miközben politikai opponensei 1 órás ingyenes belvárosi parkolási lehetőséget vizionálnak, kiderült, hogy a jelenleg díjmentes helyszínek fizetőssé tételét leginkább maguk a lakók szorgalmazzák.
Kezdjük egy kis matekkal!
Jelenleg a város tulajdonában, mintegy 43 ezer négyzetméternyi parkoló van, ami körülbelül 5000 gépjármű parkoltatását teszi lehetővé. Ezen parkolóhelyekből mindössze 1720 fizetős, így elmondható, hogy Eger parkolóhelyeit közel kétharmad részben ingyenesen tudják használni az autósok. Ami az Egerben regisztrált autók számát illeti: 2013-ban, 23.900 darabról szóltak a jelentések, ám ez a szám 2018-ban, már 27.012 darab gépjárművet jelent.
Ez azt jelenti, hogy több, mint 3000-el nőtt az Egerben regisztrált gépjárművek száma, és ezzel lépést tartani a parkolóhelyek számát illetően, inkább a nehezebb feladatok közé sorolható.
Ha ezekhez az adatokhoz hozzászámoljuk a szűk belvárosi utcákat és parkolókat, valamint a július elsejével igénybe vehető nagycsaládosok autóvásárlási támogatását, – aminek köszönhetően a szakértők ugrásszerű növekedést prognosztizálnak a gépjárműpiacon – akkor rögtön világossá válik, hogy a belvárosi, egyébként sem egyszerű helyzeten az ingyenes parkolási lehetőség, finoman szólva, nem sokat javítana.
Új parkolók épülnek!
A közelmúltban került átadásra a Malom utcai parkoló, ahol 60 gépjármű kulturált parkoltatására nyílt lehetőség, amihez 2 mozgássérült hely is tartozik, de a Sas út teljes körű felújításával is újabb 140, ingyenesen használható férőhely létesül Egerben, már ez év végére!
Habis László kiemelte, hogy legutóbb egy olyan helyi építési szabályozás-változtatást is végrehajtott a testület, amely a társasházak építésére vonatkozóan komoly előírásokat tartalmaz, többek között a parkolóhelyek számára vonatkozóan is. Építési engedélyt már csak úgy lehet kiadni Egerben, hogy nem 1, hanem másfél parkolóhelyet kell kialakítani, lakásonként. Ez az egyik kötelező penzum az új társasházak építésénél! Lehetőség szerint az a cél, hogy különböző építési telkeken belül legyenek parkolók, amivel szintén nagyban mérsékelhető a parkolóhelyek telítettsége.
Talán elsőre kicsit meglepő lehet, de a parkolóhelyek fizetőssé tételét, leginkább maguk a lakók kezdeményezik, hiszen az ingyenes férőhelyek gátolják őket abban, hogy az ingatlanaik előtt, vagy közelében, biztonságosan tudják tárolni gépjárműveiket. Jelenleg is vannak ilyen irányú kérelmek a városvezetés előtt, például a Pacsirta és a Grónay utcákból.
Lakossági kezdeményezésre történt például a Csákány, vagy a Tárkányi Béla utcai parkolók fizetőssé tétele is. A lakók elmondása szerint itt is sok esetben, a belvárosban ügyet intézők, vagy a turisták nehezítették meg az ingatlanuk előtti megállást, ezért vállalható kompromisszum volt számukra, hogy a várakozóhelyek fizetőssé tétele mellett, 4000 Ft/év összegért, kedvezményes parkolóbérlethez juthassanak.
A fizető zónákban a kedvezményes parkolásra jogosító kártyákat a jövőben is az EVAT Zrt. adja ki! Fontos azonban az, hogy a forgalmi engedélyben szereplő cím megegyezzen a lakcímkártyán szereplővel, amivel a tulajdonos igazolhatja kérelme jogosságát.
Eger parkolási stratégiájának jövőbeni kialakítása és annak fenntartása folyamatos együttgondolkodást igényel a lakossággal, ezért fontos az, hogy ismerve a város (különösen a belváros) adottságait, átgondoltan és a józanész határain belül születhessenek döntések, melyek tekintettel vannak mind a lakókra, mind pedig a gépjármű tulajdonosokra egyaránt.
Kövess minket az EH Google Hírek oldalán is a legfrissebb hírekért!

















