Láng nélkül nincsen szerelem, nincs szenvedély és nincs benzin üzemű Otto-motoros autózás sem. Szerencsére Étienne Lenoir a XIX. század 2. felében megalkotta az elektromos gyújtást, és ezzel az üzemanyag lángra lobbantásának egy új, hatékony módját hozta létre. Az eszköz, amely a lobbanáshoz szükséges szikráért felel, – polgári nevén a gyújtógyertya – igazából egy apró kis szerkezet. A dugattyúba helyezett vége minden ütemben létrehoz egy kb. 25-50 kV-os elektromos ívet, ezzel begyújtja az összesűrített benzingőzt, és létrejön az autó mozgását biztosító erőhatás.
A következőkben bemutatom a legfontosabb tudnivalókat.
Gyakori meghibásodások
A gyertya tehát kritikusan fontos része az autónak. Ha nem megfelelő az állapota, az igazán kellemetlen problémákat okozhat. Például kudarcba fulladhat a hidegindítás, ami randiról való késésbe és egyéb visszafordíthatatlan tragédiákba torkollhat, de a gyorsulás közbeni gyújtáskimaradás sem kellemes. Főleg, ha rendőrök elől menekülünk az autópályán. A hibás gyertya további hátránya, hogy ellehetetleníti a maximális energiafelhasználást, és így a motor nem kap megfelelő mennyiségű üzemanyagot.
Most, hogy mindenkit meggyőztem a gyújtógyertya épségének kritikus fontosságáról, belemehetünk kicsit a szakmai részbe. Először bemutatom a leggyakoribb meghibásodásokat, melyekkel találkozhatunk.
Itt egy kopóalkatrészről beszélünk, amely meglehetősen nagy erőhatásnak van kitéve, ezért az első probléma a munkafelület kopása. Ez nem igényel túl sok magyarázatot, egy jól meghajtott motor percenként sok gyújtóütemet vesz igénybe, és minden ilyen ütem koptat egy picit a gyertya szikraképző részén. Sok autózás után – mint minden alkatrész – a gyertya is elkopik, és megérik a cserére.
A következő meghibásodás a szigetelő részt érinti. Ez határozza meg, hogy a gyertya mennyi hőt képes elvezetni. A megfelelő hőértékű gyertya kiválasztásához ismerni kell a motort, és figyelni kell a gyújtógyertya-gyártó által megadott értékekre. Most pedig jöjjön a horror! A szigetelő rész szakszerűtlen kezelés, vagy a motorban fellépő hirtelen hő-sokk hatására megrepedhet. Ha felelőtlenül tovább hajtjuk az autót ilyen állapotban, az a szigetelés szétrobbanásához vezethet. Egy szétrobbant gyertya pedig képes a motort brutálisan gajra vágó károkat okozni, melyek csak teljes generállal állíthatók helyre.
Ettől most a hideg is kirázott, ezért térjünk át egy kevésbé végzetes, de mégis komoly meghibásodásra. Következő szereplőnk a lerakódásos szennyeződés. Itt beszélhetünk száraz, és nedves lerakódásról is. Több oka is lehet annak, ha ilyen problémát tapasztalunk. Ha csökken a vákuum, rossz az üzemanyag keverék, késik a gyújtás, alacsony a kompresszió vagy kitágul a csatlakozó foglalat, az mind lerakódáshoz vezethet.
Végül az elektródák közötti, nem megfelelő távolságról is ejtenünk kell pár szót. A gyertya végén találunk egy úgynevezett középelektródát és egy testelektródát. Ezek között helyezkedik el a szikraköz, a tér, melyben a gyújtáshoz szükséges elektromos ív keletkezik. Ha túl kicsi a távolság a két elektróda között, akkor a szikra nem lesz elég az üzemanyag begyújtásához. Ugyanez a probléma akkor is, ha túl nagy a távolság. Ekkor a középelektródából kitörő szikra meggyengül mire a testtelektródához ér.
További, meghibásodást okozó tényező lehet, ha nem jön létre a működéshez szükséges megfelelő hőmérséklet, az eldugult vízpumpa, a hosszú gyújtási folyamat és a túlterhelt motor is.
A meghibásodás jelei
Tudom, az előző részben rémisztő dolgok hangzottak el, de mindenkit megnyugtatok, az autónk kommunikál velünk. Ha figyeljük a jeleket, és rendszeresen visszük rutin szervizre, biztosan elkerülhetők a meghibásodások.
Lássuk milyen jelzésekre kell felkapni a fejünk! A laikus szemmel észrevehető jelek a tökéletesen működő önindító ellenére nehezen induló autó, a csökkenő dinamika, az össze-vissza rázkódó motor, a teljesítménycsökkenés és a megnövekedett benzinfogyasztás. A szakemberek a egy további jelet, a kipufogógáz megnövekedett CO koncentrációját is képesek észrevenni.
Akinek van némi affinitása hozzá, akár ki is szedheti a gyertyákat, és alapos szemügyre vétellel megállapíthatja, hogy kell-e csere. Ha a kerámia részen lévő csatlakozó szürke, vagy sárgás-barna elszíneződésben pompázik, akkor büszke mosollyal visszarakhatjuk, mert ez azt jelenti, hogy minden rendben van.
Javítás és csere
A gyertyákat nem javítják, csak cserélik. Szerencsére viszonylag olcsó alkatrészről van szó, ezért senki nem kap szívrohamot, ha meghibásodik, vagy eljön a cserét követelő ominózus tizenötezredik kilométer.
Ráadásul csere után javul az autó fogyasztása, nő a teljesítmény és az indítással sem lesz több probléma. A művelet akár otthon is elvégezhető. Le kell csatlakoztatni a magasfeszültségű vezetéket, ki kell tisztítani a foglalatot és becsavarni az új gyertyát.
A cikkben szereplő információk forrásai:
https://www.autoalkatreszek24.hu/jarmu-alkatresz/gyujtogyertya.html
http://www.automotor.hu/hirek/ezt-a-celt-szolgalja-az-emberisegnek-a-gyujtogyertya/
Kövess minket az EH Google Hírek oldalán is a legfrissebb hírekért!















